Ulempene større enn fordelene i vedtaket om Krags gate 54 i Risør, klages inn til Statsforvalteren.

Fortidsminneforeningen Aust-Agder lokallag har i dag sendt inn klage i sak 22/16-14 - Søknad om mindre endring av reguleringsplan for Krags gate 54 og 56 i Risør sentrum.

Denne saken vil få særdeles uheldig konsekvenser for kulturmiljøverdiene som Risør i dag besitter, hvis ikke myndighetene på alle nivå har vilje og mot nok til å følge opp det ansvaret man har for kulturmiljøer som dette.

Vi har stor respekt for det kommunale frie skjønn og det lokale selvstyre, men vi mener allikevel at slike lokale vurderinger også skal ta hensyn til overordnede nasjonale og regionale føringer knyttet til by- og tettstedsutvikling, spesielt når man har å gjøre med kulturmiljøer som Risør av høy nasjonal verdi. 

Planområdet ligger i randsonen for kommunens egen hensynssone for bevaring og Riksantikvarens NB!-område. Riksantikvaren skrev i brev datert 3. desember 2020  (Riksantikvarens ref. 20/09977-1) vedlegg K35,  til Risør kommune blant annet følgende:

I tilstøtende randområder skal nye tiltak ikke redusere opplevelses- eller bruksverdien knyttet til det historiske bymiljøet.


«Riksantikvarens strategi og faglige anbefalinger for by- og stedsutvikling» fra 2021 og «Riksantikvarens Bystrategi 2017-2020» skriver videre blant annet følgende:

I NB!-områdene og andre miljøer av nasjonal og vesentlig regional verdi skal kulturmiljøet behandles som en helhet hvor nye tiltak bør innordne seg eksisterende bebyggelse. Nye tiltak skal videreføre områdets særpreg. Viktig i denne sammenhengen er byggehøyder og volum. God formgivning, materialvalg og farger er også svært viktig for å sikre samspill mellom gammelt og nytt. 

Det er nettopp helheten som sterkt bekymrer oss i denne saken. Det store volumet som det allerede er gitt tillatelse til å bli bygget og det nye enda høyere forslaget som tiltakshaver ønsker seg er strøksfremmed og svært eksponert for alle som kjører, sykler eller går inn til Risør sentrum - et kulturmiljø av høy nasjonal verdi. I forkant (vest) og bakkant (øst) har man med vedtatt reguleringsplan ingen rammer/elementer som gir muligheten til å  «dempe» inntrykket et over 36 meter høyt bygg vil skape akkurat her. 

Vi har forståelse for og et ønske om at prosjektet ferdigstilles, men når dette bygget skal stå i generasjoner fremover må vi bruke tiden godt for å finne en best mulig løsning før det er for sent. Prosjektets volum kommer ikke til å endre seg, men planområdet gir mer rom til å tenke mer helhetlig for å kunne dempe inntrykket det store volumet/høyden K1 vil gi. 

Dessverre gis ikke en helhetlig tenkning en reell sjanse etter vedtaket 9. februar 2022. En mindre endring mener vi kunne vært muliggjort ved å flytte område K3 nærmere K1, slik at et nytt «avdempende» tiltak for det store volumet (K1) kunne fått muligheten til å bli oppført i dagens K3. 

Med dagens reguleringsplan settes det ikke krav til eller gis det ikke tillatelse til oppføring av et mindre bygg i forkant av det store volumet, og planen tillater derfor heller ikke muligheten for å se hele reguleringsområdet som en helhet og i sammenheng til kulturmiljøet rundt. Etter vedtaket kontaktet vi Risør kommune med spørsmål om de ville ta initiativ til å revidere reguleringsplanen, før byggesak starter. I svar av 22. februar 2022 var svaret at de ikke hadde slike planer og at de ikke hadde fått politisk bestilling på dette.

Også andre høringsparter slik som Agder fylkeskommune har kommet med endringsforslag til reguleringsplanen, og heller ikke disse forslagene har Risør kommune valgt å gi muligheten til å bli hørt. Vi mener forarbeidene (Ot.prp.nr. 32, 2007-2008) til Plan- og bygningslovens gir kommunen muligheten til å vurdere forslaget om flytting av K3 som «mindre endringer», men også at forslagene/innvendingene fra myndigheten Agder fylkeskommune fører til at disse må behandles som vanlig reguleringsendring. Der står ingenting om at kommunen kan vrake slike forslag/innvendinger til reguleringsendringer. 

Etter loven skal fordelene med tiltak være klart større enn ulempene etter en samlet vurdering. Slik vi ser det er ulempene for dette kulturmiljøet av nasjonal verdi betydelig større enn fordelene.

For å kunne få en best mulig løsning for alle interesser er vi derfor tvunget til å klage inn denne saken. Vi klager derfor herved inn Risør kommune sitt vedtak av 9. februar 2022 til Statsforvalteren og ber dem omgjøre vedtaket.

Frem til saken er avgjort ber vi om at omsøkt tiltak og byggesak gis oppsettende virkning jf. Forvaltniningslovens §42.

Du kan lese hele vår klage, ved å klikke på knappen under:

Forrige
Forrige

Mine ønsker for kjære Lillesand.

Neste
Neste

Sier ja til istandsetting og ny bruk i Svinoddveien, Arendal