Høringssvar - Varsel om oppstart av reguleringsarbeid for Vestrejordet (p-anlegg) i Lillesand.

Vi har i dag gitt følgende høringssvar i forbindelse med oppstart av reguleringsplanarbeid for Vestrejordet (parkeringsanlegg) i Lillesand sentrum:


Det vises til varsel via e-post 10. april 2024 i forbindelse med oppstart av detaljregulering for Vestrejordet (Planid 2023003138) i Lillesand sentrum. Høringsfrist er satt til 10. mai 2024. Vi i Fortidsminneforeningen ønsker her å komme med våre innspill til saken.

Fortidsminneforeningen har som formål å arbeide for bevaring av vårt lands verneverdige kulturminner, samt å skape allmenn forståelse for verdien av disse. Vi skal være den ledende frivillige organisasjonen i det norske kulturminnevernet. Våre hovedoppgaver er blant annet å arbeide for god stedstilpasning, styrke tradisjonshåndverket og bygningsvernet, engasjere oss i lokale vernesaker og påvirke kulturminnepolitikken i Norge.

Vår konklusjon: Planområdet ligger i innkjøringen til vakre Lillesand sentrum, og grenser til både et kulturmiljø av nasjonal interesse og hensynssone bevaring H570, hvor det skal tas sterke  bevaringshensyn. Vi ønsker et parkeringsanlegg velkommen i Lillesand, men planinitiativet må jobbes videre med for å sikre en bedre stedstilpasning og et prosjekt som tilfører liv i byen. Vi foreslår at antall etasjer under bakken økes betydelig og at en jobber for næring i første etasje, samtidig som at man følger faglige forventninger og råd fra Riksantikvaren slik at man blant annet får fasader, vinduer og skråtak over bakken. Videre ønsker vi gjerne å bidra i dialog sammen med tiltakshaver i de kommende måneder slik at prosjektet kan bli en suksesshistorie og gi et godt førsteinntrykk for beboere og tilreisende som besøker et av Norges viktigste og vakreste  kulturmiljø. 


UTFYLLENDE KOMMENTARER TIL PLANINITIATIVET:

Formålet med planen er å legge til rette for et parkeringshus, flere boenheter samt næring og tjenesteyting. 

I kommuneplanens arealdel er området avsatt til sentrumsformål og boligformål. I områdeplanen for Lillesand sentrum er planområdet regulert til sentrumsformål. Kommuneplanen ønsker videre å sette søkelyset på og forsterke Lillesands identitet, blant annet i det historiske bysentrum.

Planområdet ligger videre ved innkjøringen til det historiske kulturmiljøet i Lillesand av nasjonal interesse, og grenser til område avsatt for hensynssone bevaring H570 i kommuneplanen. I tillegg grenser planområdet til Riksantikvarens kulturmiljø og landskap av nasjonal interesse (Område K32 - Lillesand sentrum). 

Som i mange andre byer med et særpreg er førsteinntrykket særdeles viktig, og nye tiltak må her ha høy kvalitet. Dette kan en få til i god dialog med ulike interesser. Vi støtter at det bygges et parkeringshus, men ønsker et sterkt fokus på utforming slik at brudd som svekker opplevelsene ikke oppstår og slik at prosjektet også får en funksjon som tilfører liv til byen. 

Vi ønsker i den forbindelse å nevne parkeringsanlegget i Bendikskleiv i Arendal sentrum som for noen å siden ble bygget. Der ble det bygget 4-5 etasjer med parkering over bakken bare for å fylle igjen et hull i bebyggelsen. Den gang var tanken god fordi man ikke hadde noe annet å plassere der da, mens man  i dag kan og vet man mye bedre. Nå i dag angrer man på tiltaket slik det ble, fordi denne gaten er blitt helt «død» på gateplan og fordi man nå i senere tid mangler leiligheter sentrumsnært, ønsket utvidelse av banken som var der, osv. Nå er det kun et parkeringshus. Selv om det er fasader og skråtak, er prosjektet i Arendal ikke godt nok tilpasset og uten næring i første etasjen skaper det et «dødt» gateliv. 

At planområdet i Lillesand grenser til viktige interesser mener vi også  må få stor betydning for tiltakets utforming, selv om man formelt sett etter «Sentrumsplanen» vedtatt i 2015 ikke må forholde seg til Formingsveilederen. Allikevel ligger der andre viktige forhold som må tas hensyn til.

Riksantikvaren gir faglige forventninger og råd til forvaltningen rundt tiltak i og rundt kulturmiljø av nasjonal interesse, her står det blant annet følgende som er viktig for denne saken:

    • «I tilstøtende randområder bør nye tiltak ikke redusere opplevelses- eller bruksverdi knyttet til det historiske bymiljøet.» 

    • «Der det er gjennomført uheldige tiltak som har svekket kulturmiljøets egenart bør det gjennomføres byreparasjon i form av tilbakeføring og gjenoppbygging som viderefører den lokale byggeskikken». 

    • «Eksisterende […] trapper, forstøtningsmurer, […], gangveier/murer og andre konstruksjoner som er karakteristiske for området bør bevares eller tilbakeføres. Utbedring bør skje ved bruk av tradisjonelle materialer og teknikker.» 

    • «[…] verdifulle trær bør bevares.»

    • «Tak bør vurderes som del av byens taklandskap og behandles som en del av tiltakets samlede arkitektoniske uttrykk. Ved eventuelle nybygg og ombygginger bør tekniske anlegg, som heisoppbygg og ventilasjonsanlegg m.m., innpasses i den arkitektoniske utformingen.»

    • «Ethvert tiltak innenfor kulturmiljøet bør ha gode visuelle kvaliteter både i seg selv, i forhold til tiltakets funksjon, og dets bygde og naturlige omgivelser og plassering.»

    • «I området bør historiske bygningshøyder og gesimshøyden være førende for eventuelle nybygg. Den historiske bebyggelsens karakteristiske volum med skala og proporsjoner, samt plassering av bygninger bør videreføres ved nye tiltak.»

    • «Stedegen byggeskikk og håndverkstradisjon bør opprettholdes og videreføres ved eventuelle nye tiltak, herunder endringer, til-, på- og nybygg». 

Selv om planområdet kun grenser til hensynssoner med store vernehensyn er det som nevnt svært viktig at nye tiltak i randområdet som her ikke blir sterke brudd, men får en slik kvalitet og formstyring som sikrer at førsteinntrykket ved innkjøringen til Lillesand ikke ødelegger for helhetsinntrykket. Opplevelsen fra sjøen er også av stor betydning å ta hensyn til, derfor vil også høyder og takbildet få betydning. 

Vi foreslår derfor at man i det videre arbeidet tar med seg forventningene og rådene som ligger fra Riksantikvaren, men også fra lokaldemokratiet Lillesand kommune, om å sikre at Lillesand i vekst forsterker sine kulturmiljøkvaliteter i helhetsintrykk ved å utbedre uheldige tiltak til noe flott slik at byens kvaliteter styrkes, ikke svekkes.  Her er noen forslag:

    • Vi foreslår at man heller legger til en betydelig økning av antall etasjer med parkering  under bakken. Lillesand er en attraktiv by med parkeringsutfordringer. Dette vil kunne sikre flere p-plasser og sikre at siktlinjer fra naboene bak ikke ødelegges, samt at man i tillegg kan forsterke taklandskapet sett fra sjø og andre steder i bybildet. 

    • Tar med seg de faglige råd fra Riksantikvaren vist til ovenfor i det videre arbeidet, slik at man unngår sterke brudd til de kvaliteter byen er bygget på. 

    • Førsteinntrykket når man kommer inn mot byen (ved rundkjøringen) bør ikke være et kjedelig garasjeanlegg, men gjerne heller et bygg. Det som bebygges over bakken må ha fasader med vinduer og skråtak, og første nivå må ha næring/bolig som tilfører liv til gateplan.

    • Vi ønsker veldig  gjerne å bidra med videre innspill i de kommende måneder og håper tiltakshaver tar kontakt og vil se positivt til et møte med oss så snart som mulig. Vi har sett positive resultater av dette i en lignende sak i Risør, som også lå i innkjøringen til viktige kulturmiljøverdier.

    • Krav om konsekvensutredning må vurderes om forslagene ovenfor ikke kan jobbes mot og hensyntas.

Vi ønsker tilslutt tiltakshaver lykke til i det videre arbeidet med reguleringsplanen og vi håper vi sammen kan bidra til at dette blir en suksesshistorie som styrker byen som et attraktivt og særegent sted med høy kvalitet.


Beste hilsen,
Styret i Fortidsminneforeningen, Aust-Agder lokallag
v/Torgrim Landsverk
Styreleder


Kopi:
- Riksantikvaren.
- Agder fylkeskommune, kulturminnevernseksjonen.
- Fortidsminneforeningen, Agder avdeling.



 


Forrige
Forrige

Høringssvar - Varsel om oppstart av planarbeid og høring av planprogram for kommuneplanens arealdel 2024-2034, Arendal kommune.

Neste
Neste

Statsforvalterens behandling av klage over vedtak om dispensasjon og rammetillatelse til oppføring av nytt bygg, Smith-Petersensgate 10, Grimstad.