Høringssvar - Off.ettersyn av reguleringsplan for Jaktekaia på Tyholmen, Arendal.
Vi har i dag levert inn følgende høringssvar i forbindelse med off.ettersyn av reguleringsplan for Jaktekaia på Tyholmen i Arendal:
Det vises til deres brev av 19. mars 2024 med varsel om offentlig ettersyn av planarbeid for Jaktekaia på Tyholmen i Arendal sentrum. Frist for innspill er satt til 13. mai 2024. Vi i Fortidsminneforeningen, Aust-Agder lokallag, ønsker her å komme med våre merknader i saken.
Fortidsminneforeningen har som formål å arbeide for bevaring av vårt lands verneverdige kulturminner, samt å skape allmenn forståelse for verdien av disse. Vi skal være den ledende frivillige organisasjonen i det norske kulturminne- og miljøvernet. Våre hovedoppgaver er blant annet å arbeide for god stedstilpasning, styrke tradisjonshåndverket og bygningsvernet, engasjere oss i lokale vernesaker og påvirke kulturminnepolitikken i Norge.
Vår konklusjon: Fortidsminneforeningen har fulgt saken tett og mener saksfremstillingen ikke gir et balansert bilde av kommunens utkast og andre alternativ som har kommet inn. At referat fra dialogmøtet 1. november 2023 ikke er inkludert i sin helhet i saksdokumentene finner vi beklagelig. Det er ikke et «hipp som happ» hvilket forslag som vedtas, forslaget fra Stiftelsen Kløckers Hus (SKH) er rimeligere og mer historisk riktig. Vi støtter derfor opp om at innhukket i Jaktekaia utformes som foreslått av SKH, forankret på et godt historisk grunnlag med blant annet en rettløpstrapp. Vi støtter også opp om SKH sitt forslag om at det opprinnelige Smalsundet merkes i toppdekket med naturmaterialer godkjent for universell utforming. Vi støtter også belysning av den historiske bebyggelsen, synliggjøring av grunnfjellet ved Tollboden, belegging med toppdekke med historisk forankring og en tidligere mulighetsstudie om å reetablere rettløpstrapp ved Tollbodsmuget basert på historisk grunnlag. Plankart- og -bestemmelsene må justeres noe, og forhold slik som f.eks. tydeliggjøring rundt avfallshåndtering og at søppeldunker ikke er tillatt hensatt langs husvegger må avklares i planbestemmelsene. Andre forhold slik som overflateavrenning/overvannsproblematikk er særdeles viktig at avklares i det videre arbeidet. Tas det mot formodning ikke hensyn til disse punktene som mange interesser ønsker og som er konstruktive og sterkt faglig begrunnet jf. lokalt og nasjonalt rammeverk frykter vi at saken kan ende opp i en interessekonflikt. La dette bli et prosjekt vi ALLE har fått til SAMMEN.
INNSPILL
Arendal kommunen opplyser at formålet med reguleringsplanen er å legge til rette for byrom som kan brukes av alle, med avklarte forhold for nyttetrafikk og uteservering, samt å sikre de kulturhistoriske verdiene som ligger i bebyggelsen og strukturen på en god måte.
Fortidsminneforeningen gav innspill 24. oktober 2022 i forbindelse med oppstart av planarbeid for Jaktekaia. Vi deltok også på dialogmøte 1. november 2023 på gamle Tollboden (i dag Tyholmen frivillighetssentral). Vi har også hatt møter med andre organisasjoner som har interesser på Tyholmen.
Administrasjonen i Arendal kommune har i denne plansaken bidratt til at mange gode og svært konstruktive innspill har kommet inn. At disse konstruktive og faglig sterke innspillene ikke har overtalt Kommunedirektøren enda beklager vi, men vi har tiltro til at de blir hensyntatt i det videre arbeidet slik at man unngår interessekonflikt.
Siden møtet med flere organisasjoner som har interesser på Tyholmen der vi fikk fremlagt et forslag fra Stiftelsen Kløckers Hus (SKH) har vi støttet opp om dette faglig sterke og konstruktive forslaget. Hovedelementene i dette forslaget støtter vi fortsatt opp om.
ALTERNATIV:
Vi støtter forslaget fremlagt av SKH datert 25. august 2023. Dette forslaget er både rimeligere og mer historisk riktig. Jobber en videre med dette mener vi at man komme til et fantastisk resultat som er fremtidsrettet, bidrar til å gjøre Tyholmen enda mer unikt, noe som vil gagne byen og kulturmiljøet.
Kommunedirektørens forslag fremstår som altfor stramt/rettvinklet, noe som blir noe helt stedsfremmed for et område som Tyholmen med store historiske verdier av nasjonal interesse.
Når planbeskrivelsen på side 27, andre avsnitt blant annet sier «Kommunens forslag vektlegger historiske referanser på en måte som vil føre oss videre i historien, med et nytt lag, mens SKH bruker historiske referanser som illustrasjon for en bestemt periode i byens historie. De sier at vi ikke trenger et nytt lag.», så sier man indirekte at SKH sitt forslag ikke er fremtidsrettet. Forholder man seg til nasjonale forventninger og mål fra Riksantikvaren som er gjeldene her, så er nettopp SKH sitt forslag fremtidsrettet og bidrar til å gjøre Arendal og Tyholmen til noe helt unikt og særegent. At man går for SKH sitt forslag betyr på ingen måte at man ikke kan fylle det med liv og annet fra vår tid.
I SKH sitt forslag er det viktigste at det er mer mykt og blir mer åpent ut mot Pollen med sterkere historisk forankring, mens kommunens forslag faktisk innebærer at man bygger seg ut i Pollen for å få til en helt rettvinklet og stedsfremmed geometri i det nordøstre hjørnet, rett ved Tollboden.
Vi ville derfor vært veldig takknemlige om man i det videre arbeidet laget plankart, planbestemmelser og landskapsplan basert på:
Følgende elementer i SKH sitt forslag som vi støtter:
Innhukket i Jaktakaia med rettløpstrapp (ikke amfi), som er mindre inngripende og basert mer på stedets historie. Trappen bør bygges opp tørrmurt med naturlig lokal stein.
Med naturstein visualisere hvor langt inn den opprinnelige Jaktekaia lå, og videre hvor Smalsundet gikk, mens områdene utenfor i sin helhet får et toppdekke med historisk forankring.
Helt enkel visualisering av hvor Røeds hus og Madsens hus stod, ved bruk av naturstein der fasadene stod og et helt enkelt merke i grunnen som kort forklarer hva som stod her.
Følgende elementer i Kommunedirektøren sitt forslag som vi støtter:
Selv om det meste av Nedre Tyholmen har vært opparbeidet i flere hundre år, så støtter vi forslaget om å synliggjøre grunnfjellet ved Tollboden. Angående kystvegetasjon så synes ikke kystvegetasjon som naturlig i et bymiljø som her som har vært bebygget i flere hundre år.
Bruk av toppdekke med historisk forankring over hele planområdet (o_Torv) innenfor bryggeområdet, med unntak av området som skal visualisere hvor langt inn den opprinnelige Jaktekaia gikk og videre hvor Smalsundet gikk.
Reetablering av sjøtrapp/rettløpstrapp ved Tollbodsmuget (fra første mulighetsstudie ved oppstart av planarbeidet, s. 38).
Andre elementer:
Eiketreet må tas helt ut. Det finnes allerede trær ved Kløckers Hus og vi mener det er nok. En bør unngå trær som kan vokse seg like store som bebyggelsen og som på denne måten vil ta opp mye oppmerksomhet fra den historiske bebyggelsen.
Kulestein langs bygg har ingen historisk forankring, men en kan se bruk av brostein brukt i bybildet. Det viktige er at man sikrer at vann føres bort fra bebyggelsen og at det er god drenering bort fra husene.
Merking av veitrase for uttrykningskjøretøy og renovasjon må tas ut. Dette er helt unødvendig, da det kun vil være noen veldig få og lokalkjente som vil ha tilgang til å kjøre her.
Blomsterkasser utformet i laft har ingen historisk forankring her og bør løses på en annen måte.
Belysningsplan bør inkluderes i planarbeidet, et tiltak vi mener vil kunne bidra til å løfte opplevelsen av den historiske bebyggelsen i det videre arbeidet.
PLANBESTEMMELSER og -KART:
Som følge av ovenfornevnte, ber vi om at man endrer på plankart- og bestemmelser slik at disse står i forhold til tilbakemeldingene, altså tydeliggjøringer som er viktige og helt naturlige. La dette bli et prosjekt vi ALLE har fått til SAMMEN.
Tyholmen er ikke et hvilket som helst sted og opplever sterkt press, noe som krever bestemmelser som ikke kan tolkes for vidt av kreative krefter som ikke har nødvendig bevaringskompetanse.
Planområdet ligger som kjent innenfor hensynssone bevaring H570 med lokale bestemmelser, men også innenfor Riksantikvarens kulturmiljø og landskap av nasjonal interesse hvor det gis gode forventninger og faglige råd.
Vi ber derfor om at man gjør følgende tillegg/endringer (punktene som ikke er nevnt var gode og bes opprettholdt - Rød tekst viser våre endringer/tillegg) som gir følgende bestemmelser:
Punkt 2.1.1:
Eksisterende bygninger og bygde tiltak innenfor området tillates ikke revet eller fjernet. Ved vedlikehold og utbedring skal kulturhistoriske og arkitektoniske verdier som knytter seg til de historiske byggenes detaljer bevares, derav material- og fargebruk, dør- og vindusutforming og øvrige bygningsdetaljer. Originale bygningsdeler skal bevares, dersom disse er tapt bør de rekonstrueres etter historiske forbilder. Stedegen byggeskikk og håndverkstradisjon skal opprettholdes og videreføres ved eventuelle nye tiltak, herunder endringer, til-, på- og nybygg. Det skal stilles krav til arkitekt- og håndverkskompetanse som kan stedlig byggeskikk. Den historiske fargepaletten skal videreføres, eventuelt tilbakeføres på dokumentert grunnlag. Kun deler som er skadet kan skiftes ut. Ved brann eller annen uopprettelig skade skal ny bebyggelse gjenoppbygges som rekonstruksjoner på dokumentert grunnlag, inkludert samme plassering, identisk vindus‐ og dørplassering, dimensjoner og høyder. Takvann skal sikres ledet bort fra bebyggelsen. Det tillates ikke trær/høye busker inntil bebyggelsen som begrenser opptørking.Punkt 2.1.2 - Utbedring og reparasjon:
Ved reparasjon og annen istandsetting må så lite som mulig av de gamle materialene skiftes ut. Gamle bygningsdeler skal repareres på tradisjonell måte.
Bygningenes karakter med hensyn til former, materialer, målestokk, proporsjoner, vindusinndeling, detaljer og annet, skal beholdes. Yttervegger, tak, vinduer, dører og andre detaljer skal være tilsvarende eller tilpasses de originale. Der det er gjennomført uheldige tiltak som har svekket kulturmiljøets egenart skal det gjennomføres byreparasjon i form av tilbakeføring og gjenoppbygging basert på dokumentert grunnlag.Punkt 2.1.3 - Tak:
Tak skal tekkes med enkeltkrum, brent teglstein, eller sorte glaserte teglstein, dersom ikke annet taktekkingsmateriale kan dokumenteres. Eldre teglstein skal gjenbrukes om mulig. Nye kvister, takopplett eller takvinduer tillates ikke. Pipefotbeslag, takrenner og nedløp skal utføres i zink.Punkt 2.1.5 - Vinduer:
Vinduer som må skiftes ut skal utføres av tre med utadslående rammer med sidehengsling og fast midtpost.
Vinduene skal være enkle, koples eller ha innvendige varerammer. Alle typer vinduer skal ha gjennomgående sprosser og utføres i synlig tre med kittfals i ytre ramme.
Nye takvinduer tillates ikke.
Inngangsdører skal være i heltre. Formpressede dører er ikke tillatt. Opprinnelige dører tillates ikke byttet ut. Nyere inngangsdører som er utadslående skal ved utskifting endres til innadslående.Punkt 3.1. - O_Torv:
Plassen skal ha god fremkommelighet og enkel orienterbarhet med naturlige ledelinjer. Innenfor området skal det til enhver tid være tilgjengelig for brann og slukkemateriell.
Dekket skal i all hovedsak bestå av toppdekke med historisk forankring, men kan ha innslag av andre materialer. Historiske referanselinjer, slik som Smalsund med bro eller historiske bygninger som er revet, markeres i bakken med naturmaterialer godkjent for universell utforming. Alle markeringer må være i samme nivå som hoveddekket.
Takvann skal sikres ledet bort fra bygninger og mot drenering/sjø.
Det kan tillates uteservering med enkel og reversibel møblering på kort tidsbegrenset og midlertidig basis. Treplattinger og faste gjerder tillates ikke (med unntak av området #2).
Belysning av bygningsfasader tillates, men belysningen skal være nedtonet og fremheve historiske kvaliteter jf. belysningsplan.Punkt 5.1.1. H_730 annet lovverk gjelder, kulturminneloven:
Fredningsforskrift jf. kulturminneloven gjelder i følgende sone: H_730: Nedre Tyholmsvei 7, den gamle Tollboden
Ved brann eller annen uopprettelig skade skal bygningen gjenoppbygges som kopi av den bestående. Det skal stilles krav til arkitekt- og håndverkskompetanse som kan stedlig byggeskikk.Punkt 6.1.1 - Bestemmelsesområde #1 - Kunst og midlertidig installasjoner:
Det kan bygges midlertidige installasjoner/ møblering/ kunstverk innenfor sonen. Plassen kan også brukes til skiftende utstillinger og annen kunstrelatert virksomhet/ utstilling/ demonstrasjon av kunsthåndverk mm. Områdets avgrensning skal ikke markeres i toppdekket.Punkt 6.1.2 - Bestemmelsesområde #2:
Innenfor området kan det oppføres en mindre overbygd uteservering. Det skal settes krav til utforming, og benyttes tradisjonelle materialer som steinmurer, tre, tegltakstein, og annen detaljering. Gjerder og rekkverk skal være tradisjonelt smijern. Det kan ikke settes opp tette vegger rundt, verken i glass eller annet materiale.Punkt 6.1.3 - Bestemmelsesområde #3 - Veibane:
Arealene skal benyttes til vei i en bredde av 4 meter. Det tillates ikke noen form for faste eller midlertidige installasjoner eller møblering innenfor området. Veibanen skal ikke markeres.
Kommentar: Vi mener det er helt unødvendig å markere sone #3 i grunnen. Nødetatene er godt kjent i byen og har ved behov tillatelse til å kjøre hvor de vil. Derfor kommer de ved eventuell utrykning til å kjøre akkurat der de måtte finne det nødvendig, helt uten at dette er avmerket. Det er viktigere at de næringsdrivende er kjente med reguleringsplanen.Punkt 6.1.4 - Bestemmelsesområde #4 - Kaikonstruksjon:
Kaia kan fjernes og erstattes med rettløpstrapp, tørrmurt med naturlig stein. Det tillates bygd trapper ned mot vannet innenfor området. Trapper skal være i kraftig tørrmurt naturlig stein. Det tillates å gjennomføre kaikonstruksjonen som et eventuelt deltrinn to i byggeprosessen.Punkt 7.1 - Før igangsettingstillatelse (felt o_torv)
Før igangsettingstillatelse kan gis skal infrastruktur (VA‐ ledninger) under bakken være dokumentert ferdig rehabilitert jf. de planer kommunalteknikk har. Overflateavrenning og overvannsproblematikk skal være avklart og sikret for området.Nytt punkt: Under «Pkt. 2 - Bebyggelse og anlegg» og «Pkt. 3 - Samferdselsanlegg og teknisk infrastruktur»: Her må det komme inn noe om søppelhåndtering og at søppeldunker ikke tillates satt opp langs husveggene.
Til slutt takker vi for muligheten til å gi innspill i denne høringen. Vi ber om at man tar kontakt med oss om det skulle være spørsmål slik at disse avklares.
Vi ber om å få mulighet til å uttale oss videre i denne saken, frem til reguleringsplanen er endelig vedtatt.
Beste hilsen,
Styret i Fortidsminneforeningen, Aust-Agder lokallag
v/Torgrim Landsverk
Styreleder
KOPI:
- Riksantikvaren
- Statsforvalteren i Agder
- Agder Fylkeskommune v/Seksjonen for kulturminnevern og kulturturisme
- Fortidsminneforeningen, Agder avdeling