Høringssvar ang. varsel om oppstart av områderegulering for Bergemoenshandels- og næringsområde og planprogram til offentlig ettersyn.

Vi sendte i går inn følgende høringssvar i forbindelse med oppstart av områderegulering for Bergemoens handels- og næringsområde. Les hele høringssvaret her:

Vi viser til varsel om oppstart av områderegulering for Bergemoens handels- og næringsområde med høringsfrist 02.09.2024. Vi takker for at vi får anledning til å komme med våre merknader i saken.

Fortidsminneforeningen har som formål å arbeide for bevaring av vårt lands verneverdige kulturminner og kulturmiljøer, samt å skape allmenn forståelse for verdien av disse. Vi skal være den ledende frivillige organisasjonen i det norske kulturminnevernet. Våre hovedoppgaver er blant annet å arbeide for god stedstilpasning, styrke tradisjonshåndverket og bygningsvernet, engasjere oss i lokale vernesaker og påvirke kulturminnepolitikken i Norge.

Hovedideen med at området transformeres fra industriområde til lokalsentrum og handelsområde er etter vår mening god. Vi registrerer at man har inkludert noe landbruksjord i planområdet. Det er ikke bare uheldig ut fra et jordvernhensynsperspektiv, men vil også kunne bidra til å forringe verdien til kulturmiljøene og kulturlandskapet i området. Vi ber derfor om at mest mulig av landbruksjorden tas ut av planen. I den grad man likevel velger å ta med dyrket mark, ber vi om at man transformerer deler av disse områdene til grøntområder som kan fungere som buffere mellom handelsområde og kulturlandskapet rundt. På denne måten vil man kunne begrense konflikter mellom ulike interesser i området.

Planprogrammet viser at det finnes det flere arkeologiske kulturminner innenfor planområdet. Mange av disse er automatisk fredete gravminner. Helt sør i området finnes også en steinalderboplass og bergkunst. Disse er naturligvis også automatisk fredet. Det er viktig at disse arkeologiske kulturminnene bevares og at det også etableres en hensynssone rundt kulturminnene som gjør at lesbarheten og formidlingsverdien i minst mulig grad svekkes.Innenfor planområde finnes det bygninger som er SEFRAK-registrert. I henhold til registreringen i planprogrammet finnes det 4 SEFRA-registrerte boliger. I henhold til tilgjengelig SEFRAK-oversikt er det 5 SEFRAK-objekter innenfor området som planprogrammet omfatter, hvor av en av dem, den sydligste skal være bygd før 1850, og er således underlagt kulturminneloven, hvor man skal være ekstra varsom. Det varslede planområdet er noe større enn planprogrammet viser, og det kan synes som at det i hvert fall er ytterligere ett SEFRASK-objekt i nærheten av travbanen, som på grunn av avgrensningen ikke er med i planprogrammet.

Planprogrammet presenterer området på en oversiktlig og grei måte, og målet om at Bergemoen heller skal bli et lokalsentrum og handelssentrum i stedet for et industriområde synes fornuftig.

Konklusjon
Fortidsminneforeningen ser positivt på at det utarbeides en plan for Bergemoen. Ut fra foreningens formål ber vi om at både fornminner, SEFRAK-registrerte bygninger hensyntas i den videre planprosessen. De registrerte bygningene kommer generelt sett best til sin rett når de blir stående i sin opprinnelige kontekst, og vi er derfor skeptiske til at planområdet tar med seg dyrket mark, som bygningene har et forhold til. Dersom de likevel tas med innenfor planområdet, så foreslår vi som nevnt at disse områdene ikke bygges ned, men kan fungere som grønne buffersoner mellom bydelssenteret og den dyrkede marken.

Med vennlig hilsen,

Styret i Fortidsminneforeningen, Aust-Agder lokallag
v/Aurora Nilsen
Sekretær

Forrige

Direktør Kristen Helmer - Hvem var han?

Neste

Et studie fra en arkitektstudent - Transformasjon av Stifoss.