Positive til gågate og torgareal i Lillesand, men mulighetene for å kunne omgå Formingsveilederen må unngås.

Det vises til deres brev av 23. februar 2022 med varsel om detaljregulering for gågate og torgarealer i Lillesand sentrum. Fortidsminneforeningen er generelt positive til at forholdene legges til rette for et mer attraktivt sentrum med økt aktivitet, men samtidig ønsker vi en godt gjennomtenkt regulering som vil gi området økte kvaliteter der bevaring av områdets identitet sikres. Vi ønsker derfor å bidra til dette gjennom våre merknader i saken her.

Fortidsminneforeningen har som formål å arbeide for bevaring av vårt lands verneverdige kulturminner, samt å skape allmenn forståelse for verdien av disse. Vi skal være den ledende frivillige organisasjonen i det norske kulturminnevernet. Våre hovedoppgaver er blant annet å arbeide for å styrke tradisjonshåndverket og bygningsvernet, kjempe for at verdifulle kulturminner og kulturmiljøer skal bli ivaretatt ved å engasjere oss i lokale vernesaker og påvirke kulturminnepolitikken i Norge.

Planbeskrivelsen varsler om at formålet med reguleringsplanen er å tilrettelegge for etablering av en helårs gågate i Lillesand sentrum med tilhørende torgarealer, samt park. Dette gjøres for å fornye sentrumsområdet og øke tilgjengeligheten og sikkerheten for myke trafikanter i sentrum. Foreslagsstiller er Lillesand kommune og plankonsulent er Feste landskap/arkitektur med bistand fra Stærk og co, samt ViaNova.

Planområdet ligger innenfor Lillesand sentrums bevaringssone med en tydelig Formingsveileder som i dag skal følges. I tillegg ligger området innenfor Riksantikvarens NB!-register som sier at området har nasjonale verdier som ønskes bevart og videreutviklet på en tilpasset og skånsom måte. Riksantikvaren ønsker spesielt i disse områdene mer tilpasning og mindre kontrast, og nybygg og endringer i de viktigste historiske byområdene bør i større grad videreføre byggeskikken og tilpasse det eksisterende bygningsmiljøet i høyde, volum, utforming og materialbruk.

Videre skriver Riksantikvaren i «Riksantikvarens Bystrategi 2017-2020» blant annet følgende:

Plasser, torg og bygninger av ulik alder har stor opplevelsesverdi for innbyggere og besøkende. Kulturarven som byene er bærere av, er også viktig for identitet, samhold og tilhørighet. Den er en ressurs for besøkende og alle som bor i byen, den skaper attraktive bymiljøer, og den gir grunnlag for reiseliv og næringsutvikling.

I de best bevarte bymiljøene av vesentlig regional og nasjonal verdi, herunder NB! - områdene, er det ønskelig å styrke bevaringen og sikre at verdiene og kvalitetene videreføres ved nye tiltak.

I NB! - områdene og andre bymiljøer av nasjonal og vesentlig regional verdi skal kulturmiljøet behandles som en helhet hvor nye tiltak bør innordne seg eksisterende bebyggelse. Nye tiltak skal videreføre områdets særpreg. Viktig i denne sammenhengen er byggehøyder og volum. God formgivning, materialvalg og farger er også svært viktig for å sikre samspill mellom gammelt og nytt.

Bebyggelsesmønster og kvartalsinndeling, gateløp, smug, allmenninger og tomteinndelinger er en viktig del av byens historie, og bør bevares og videreføres.

Ved oppføring av nye bygninger som viderefører stedegen historisk byggeskikk, skal kvalitet i utforming vektlegges. Med kvalitet menes materialer med varighet, god formgivning, bygningsteknisk detaljering og god håndverksmessig utførelse. De nye bygningene skal ikke representere en svekkelse av kulturmiljøets verdi og integritet.

VÅRE ENDRINGER TIL FORESLÅTT REGULERINGSPLAN:

Forslagstiller uttaler i planbeskrivelsens punkt 6.8 at «sentrum i Lillesand er preget av et historisk kulturmiljø som til dels er svært godt ivaretatt. Reguleringsplanen tar hensyn til kulturmiljøet i sentrum og forsøker å forsterke og bygge opp under byens karakter og identitet.

Dette synes vi er veldig flott, men etter gjennomgang av foreslått reguleringsplan for gågate og torgarealer i Lillesand sentrum finner vi at der finnes altfor mange muligheter til å omgå formingsveilederen som andre tidligere har brukt mye tid og ressurser på, og som fortsatt fungerer godt.

I punktene under finner dere derfor våre forslag til rettelser som vi ber om at blir tilført i reguleringsplan for området. Våre endringer er merket med rød farge og følgende punkter i foreslått reguleringsplan har vi kommentarer/endringsforslag til:

Punkt 2.3. Funksjons og kvalitetskrav
Der ikke annet er angitt skal følgende dokumenter legges til grunn for valg av løsninger, møblering, materialbruk og beplantning:

• Lillesand kommunes formingsveileder for sentrum

• Lillesand kommunes normal for utomhusanlegg

• Lillesand kommunes normal for veg

• Designprogram for Lillesand sentrum

• Overvannsveiledning for Lillesand kommune

• VA normen for Lillesand kommune

Belysningsmaster skal tilpasses bymiljøet og ikke være høyere enn 4 meter. Mastbelysningen skal vurderes supplert med ulike former for effektbelysning for å få et velfungerende lysmiljø. Belysningsplan skal utarbeides og formingsveilederen skal være retningsgivende med tanke på utforming

Ved etablering av vegetasjon skal det etterstrebes biologisk mangfold av arter og kultivarer. Det skal ikke plantes typisk sterkt spredende og fremmede, eller allergifremkallende vekster. Plassering av nye trær der det før ikke har stått trær skal ikke utgjøre visuelle stengsler. Formingsveilederen og temakart for smau, snarveier og allmenninger skal være retningsgivende.

Materialbruken skal i hovedsak være kortreiste og bestå av slitesterke løsninger, materialer, dekker og kanter, samt gress og beplantete områder. For vei, fortau og gulvdekke bør bestå i en kombinasjon av brostein og brede gangbaneheller av natursteinsmaterialer som gir området økte kvaliteter og som også sikrer god fremkommelighet for eldre og funksjonshemmede. Asfaltdekke bør unngås. Formingsveilederen skal være retningsgivende.

Det tillates midlertidige, flyttbare installasjoner på inntil 20 kvm (Merknad: Dette må spesifiseres med tanke på hvor lenge «midlertidig» er, for eksempel et maks antall dager per måned som tillates slik at man unngår at noen flytter bort over natten og kommer tilbake «hver dag» hele året. Videre må det komme bestemmelser for eventuell utforming av hva som kan stå der). Ellers gjelder Retningslinjer for salg, aktiviteter og utearrangementer i Lillesand sentrum.

Prinsippene for universell utforming skal integreres i helhetsløsningen i planer og tiltak, slik at spesialløsninger i størst mulig grad unngås. Kvalitet og tilpasning i utforming skal ha fokus.

Det tillates møblering der dette ikke er til hinder for siktlinjer i byen. For vurdering av siktlinjer og hvorvidt tiltak utgjør visuelle stengsler, skal temakart for smau, snarveier og allmenninger være retningsgivende. Der møbler og benker ønskes fargelagt, skal fargene være nøytrale, basert på historiske farger dokumentert i eldre bygninger i byens sentrum. Formingsveilederen skal være retningsgivende.

Grunnmurer og trapper innenfor planområdet tillates ikke malt og skal fremstå ubehandlet hvis ikke opprinnelig malt da bygget ble oppført.

Punkt 4.2.2 Hensynssone bevaring av bygninger, bygningsmiljøer og andre kulturmiljøer (H570_1)
For tiltak i hensynssone H570 skal Lillesand kommunes formingsveileder for Lillesand sentrum følges for endringer i bebyggelsen og for utforming av byrom. Eventuelle avvik fra formingsveilederen skal omsøkes og høres av regionale kulturminnevernmyndigheter før eventuell godkjennelse av kommunen. Det skal gis minimum tre ukers klagefrist i alle saker, før tiltak kan iverksettes.

For beplantning, utemøblering, skilting og andre detaljer skal formingsveilederen være retningsgivende, og også her skal regionale kulturminnevernmyndigheter høres før kommunen fatter vedtak.

SAMMENDRAG:

Vi ser med positivitet det store arbeidet Lillesand kommune og engasjerte byborgere her har lagt ned i arbeidet i planene for en ny gågate og torgarealer i Lillesand sentrum og vi håper at dette vil skape positivitet for byen og byens næringsvirksomheter.

I historiske bysentrum av nasjonal verdi slik som de Lillesand forvalter er det viktig med en god reguleringsplan. Forarbeidet synes å ha vært godt, men etter gjennomgang av foreslått reguleringsplan for gågate og torgarealer i Lillesand sentrum finner vi at der blir altfor mange muligheter til å omgå formingsveilederen og kulturminneverdiene som andre tidligere har brukt mye tid og ressurser på, og som fortsatt fungerer godt. Derfor har vi ovenfor gitt et forslag til hvordan vi best ser at de aktuelle punktene i reguleringsplanen endres, slik at hensynene til byens fantastiske kulturminneverdier sikres også i lang fremtid.

Vi ber derfor om at disse punktene blir tatt med videre i prosessen og legges til grunn for en ny oppdatert reguleringsplan.

Vi ønsker Lillesand kommune lykke til videre i arbeidet med å sette gode rammer for det videre arbeidet med gågaten- og torgarealene i Lillesand sentrum. Lillesand sentrum er fortsatt et fantastisk flott sted, men for hvert tiltak som enten forfaller eller ikke er tilpasset det historiske bymiljøet, så vil også Lillesand miste en del av sin historie og sjel, som vi tilslutt mener vil påvirke byen negativt.

Til slutt vil vi takke dere for at vi har blitt tatt med i høringslisten og ber om at vi får fortsette å bli høringsinstans i denne saken, frem til endelig skisser er avgjort.

Beste hilsen,
Fortidsminneforeningen, Aust-Agder lokallag
Styret v/Torgrim Landsverk
Styreleder

Forrige

Agder fylkeskommune støtter vårt prosjekt “Lillesandsfarger i Tiden” med 50 000,- kr.

Neste

Vi ønsker ikke økte kontraster, men god tilpasning av nytt tilbygg til Grimstad kulturhus innenfor historisk bymiljø.